Bij Wryter hebben we een Masterclass Schrijven ontwikkeld. In de Masterclass kom je er in 12 weken achter hoe je van begin tot eind een boek schrijft. We doen dat volgens de methode van de Reis van de Held. In deze twaalfde en laatste stap verdient je Held het Elixer.

Deze beproefde methode van de Amerikaanse literatuurwetenschapper Joseph Campbell is de basis van geweldige verhalen. Van Star Wars tot Notting Hill en van de Millennium Trilogie tot The Hobbit.

Doe je mee? Je Held heeft de test in Dood en Wederopstanding doorstaan. Hij verdient daarmee het Elixer. Als schrijver rond je met het Elixer je verhaal af. Je beantwoordt alle vragen. Je Held komt thuis en deelt zijn winst of inzichten. De Gewone Wereld is veranderd en de gemeenschap is je Held dankbaar voor zijn offer.

Het is feest, iedereen kan op adem komen. Of je beschrijft opluchting of troost, dankbaarheid of een morele les.

5 supermanieren om je zelf gepubliceerde boek te dwarsbomen

Veel auteurs die zelf uitgeven maken blunders die garanderen dat hun boek negatieve recensies gaat krijgen in plaats van gezoem in de wandelgangen. Hierdoor zetten recensenten de hakken in het zand, omdat ze waarschuwen voor een aankomende beroerde leeservaring.

In tegenstelling tot wat schrijvers denken (misschien jij ook wel), zitten recensenten echt op je te wachten. Ze willen je ontdekken. Heus waar.

Recensenten willen dat jij, de auteur die zelf publiceert, je beste boek op tafel legt. Ze willen er door weggeblazen worden. Ze willen van de daken schreeuwen en overal geïnterviewd worden dat hij of zij jou ontdekt heeft.

Voorkom daarom de volgende 5 megamissers.

1. Spelfouten en grammaticale fouten

Leer je vak, schrijver. Spelfouten en verkeerd gebruik van leestekens zijn de grootste rode vlaggen die er zijn. Als je woorden die de meeste leerlingen uit vier Havo kunnen spellen verkeerd schrijft en je niet snapt waar je een komma moet gebruiken, is de kans groot dat je geen boek zou moeten schrijven.

Dat wil niet zeggen dat een slechte speller geen fantastische romanschrijver kan zijn. Schakel vóór publicatie een professionele redacteur en / of proeflezer in om je manuscript te corrigeren. En zet je spelling- en grammaticacontrole op superstreng.

Sommige recensenten houden elke fout bij in een notitieboek. Een tiental fouten in totaal is slechts licht irriterend; alles boven de 50 is onaanvaardbaar. Publiceer een roman pas als je weet dat je de meeste fouten eruit hebt gefilterd.

2. Borstklopperij

In biografieën van auteurs kom je wel eens tegen dat ze op jonge leeftijd al wisten dat ze uitzonderlijk getalenteerde woordsmeden zouden worden. Een speciaal geschenk dat ze met de wereld willen delen. Zeg het niet maar laat het zien. Of laat het lezen, zo je wilt. Een beetje nederigheid siert je en brengt je een stuk verder.

3. Te weinig verstand hebben van je genre

Voordat je probeert een historische whodunit, ecologische thriller of een boeketreeksboekje te schrijven, moet je het genre begrijpen. Dit is simpelweg onderdeel van je vak als schrijver.

Begrijp je de geschiedenis van het genre? Heb je meer dan een paar klassiekers en / of actuele publicaties gelezen? Weet je wat voor soort verhaallijnen populair zijn? Kent je de conventies en vooral ook de clichés?

Veel verhalen van zelf publicerende schrijvers lijken sterk op iconische boeken. Ik denk dat het eerder onwetendheid is dan plagiaat. Zie het woud als een bos met bomen of als een wijngaard met wijnranken. Hoe beter je het bos verkent of van de wijn snoept, hoe beter jouw boom of wijnrank wordt.

4. Amateuristische boekomslagen

Je ziet het voor je: middelmatige romans met sterke boekomslagen verkopen beter dan briljante boeken met slechte cover-art.

En dan heb je een probleem. Het is essentieel om veel tijd en energie in je boekomslag te steken. Je bewijst jezelf en je boek er een enorme dienst mee. Spring eruit met een Killer Cover en een Kick-ass flaptekst.

5. Het internet kent je niet

Ik denk dat het internet cruciaal is. Als je zelf je boeken vermarkt en publiceert, moet je zichtbaar zijn op internet en in social media. Zonder website en aanverwanten schiet je jezelf bijzonder effectief in de voet en ga je weinig boeken verkopen.

Je lezers zitten op internet. Bazuin je naam en de titel van je boek rond op een leuke manier. Je hoeft jezelf niet te dwarsbomen, er zijn er genoeg die dat met plezier voor je doen. Laat je publiek groeien.

Huh? Boekmarketing?

Een kolfje naar de hand van de geboren verkopers en marketeers. Voor veel schrijvers een ver van hun bed show. En daardoor des te noodzakelijker. Stel jezelf de volgende vraag: Hoe gaat jouw boek opvallen tussen de 25.000 andere boeken in de winkel en op internet?

Dus:

Wordt het Hobby-Marketing of de Boekmarketingpiramide?

Ik weet waarom 95% van de websites van auteurs er hetzelfde uitziet: in één online seminar gaven auteurs zonder marketingtraining advies aan andere auteurs. Ik noem het marketingmoorden omdat mensen zonder specialistische kennis maar wat aanrommelen. Dodelijk.

Je auteurssite is niet geoptimaliseerd als je deze alleen op Google kunt vinden onder je naam en je boektitel(s). Lezers die interesse hebben in nieuwe boeken kennen geen auteursnamen of boektitels. Ze zoeken via andere trefwoorden rondom genres of onderwerpen; precies zoals jij dat doet als je op Google naar producten of diensten zoekt.

Als je jouw boek(en) op lange termijn succesvol wilt verkopen, heb je marketingkennis en een langetermijnstrategie nodig. Het doen zonder marketingkennis is als een soort Sisyphus molenstenen tegen een berg opduwen. Langetermijnstrategieën zijn onder meer: lezersprofielen van wenslezers, branding, USP’s, geautomatiseerde zichtbaarheid via SEO en een goede boekmarketingcirkel.

Als auteur kun je zien of je plan werkt: als je wenslezers zich bewust worden van jou en je boek, heb je een goede basis gelegd. Als je constant achter lezers aan moet rennen, moet je je aanpak ter discussie stellen.

Op korte termijn aanrommelen omvat: betaalde advertenties op sociale mediaplatforms of Google Ads, af en toe betaalde advertenties via boekplatforms (die elk boek op hun pagina’s adverteren en niet geïnteresseerd zijn in de marketingkwaliteit), afspeellijsten, slechte trailers en lukraak boekbloggers benaderen. Zo verspil je tijd en geld dat je beter kunt besteden aan een langetermijnstrategie.

Als auteur beslis je uiteindelijk hoe je je boek op de markt wilt brengen: met korte termijn druppeltjes op de gloeiende plaat om zo nu en dan wat boeken te verkopen of geautomatiseerd zodat jij je kunt concentreren op schrijven.

De Boekmarketingpiramide

Wat is de Boekmarketingpiramide? Heel simpel:

  • Marketing heeft als doel een specifiek product op de markt te brengen bij een specifieke doelgroep.

Ben jij een noodlijdend schrijver die dolgraag auteur wil worden? Dat kan. In deze blog leg ik je uit wat jij daarvoor moet doen. Te beginnen bij je wenslezers. Voor wie schrijf jij eigenlijk?

Ken jij je wenslezer al?

De ideale lezer – wie is dat? Heb je ooit een geweldige relatie gehad, of heb je hem nu? Stel je een dergelijke relatie voor met je lezers. Je wilt je boek op de markt brengen en meer lezers bereiken.

Je moet je doelgroep leren kennen voor je een boek op de markt kunt brengen. Voor boeken noemen we het de wenslezer. Je wenslezer “komt” niet zomaar aanwaaien en je hoeft hem niet te “vinden”, maar jij bent wel degene die hem vastlegt. Jij hebt de controle: jij bepaalt immers voor wie je jouw boek schrijft en aan wie je het wilt verkopen. Je moet die persoon net zo goed kennen als je beste vriend.

Je verkoopt je boek aan je wenslezers. Hun mening telt, niet die van jou. Bepaal ze in het begin, want ze vormen de basis van je marketing, jouw doelgroep, en leg vast wie ze zijn als je je boeken goed wilt verkopen.

De basis van je boekmarketingpiramide is het profiel van je wenslezers. Als je meer lezers wilt bereiken, of boeken wilt verkopen, begin dan altijd met je wenslezer.

Alle belangrijke marketingbeslissingen hangen van af van je wenslezer: branding, USP’s, zoektermen op BVP’s, communicatie, kanalen, jij / zij-stijl, noem het maar. Dit is de lezer die bijzonder blij is met je boek en positieve recensies achterlaat.

De Emotionele Belofte

De meerwaarde van een boek is een emotionele belofte: “Ik bied je mijn boek aan, dat je onderdompelt in romantiek (Nora Roberts), een gevaarlijke wereld (Stephen King), of een dagelijkse wereld waarin normale mensen een idioot tegenkomen (Esther Verhoef)”.

Als je de emotionele belofte doet zonder je ideale lezer te kennen, schrijf je aan hem of haar voorbij. Je schrijft iets waar ze misschien niet naar op zoek zijn. Er is een specifieke persoon die precies jouw boek wil lezen en het zal waarderen zoals het is. Voor of tijdens het schrijven denk je al aan de persoon die je boek gaat lezen.

Wenslezers die te breed gedefinieerd zijn, leiden later tot twee uitdagingen: ten eerste schrijf je te weinig doelgroepgericht. Je kiest het verkeerde onderwerp, gebruikt de verkeerde taal of stijl, of je zet de verkeerde toon.

Ten tweede is je marketing moeilijker omdat je de marketing minder duidelijk kunt definiëren. Met je wenslezer voor ogen heb je iemand op wie je in de toekomst alle marketing gaat richten.

Branding

Idealiter gaat de boekmarketingpiramide zo: van wenslezer > branding/usp’s > auteurswebsite/SEO > BoekVerkoopPlatform/SEO > social media > samenwerkingen > adverteren.

In de praktijk is het vaak andersom: adverteren > samenwerkingen > social media > BVP/SEO > auteurswebsite/SEO > branding/USP’s > wenslezer.

Je hebt bepaald wie je wenslezer is en gaat nu een schrijfmerk van jezelf maken: branding. Branding is het volledige optreden van jezelf naar buiten toe. Kleuren, kleurtinten, logo’s, lettertypen, taalstijl, communicatie, etc. Door consistente en uniforme branding moet je overal makkelijk te herkennen zijn als auteur.

Goede voorbeelden zijn C.J. Tudor (De Krijtman) en de eerste serie Nicci French: overal herkenbaar, in één oogopslag. Ze laten zich leiden door hun boekomslagen.

Je doel is om een uniform en herkenbaar beeld te creëren dat past bij je genre of onderwerp. Omdat boeken allereerst verkopen door het gevoel dat bij de lezers opkomt. Of ze het boek nu zien op Bol.com of op een social media kanaal: lezers moeten het gevoel hebben dat de stemming die je opwekt past bij het genre of het onderwerp en ze moeten het boek graag oppikken op basis van hun buikgevoel.

Wat is het Unique Selling Point (USP)?

Tegelijkertijd gaat het om het uitwerken van een Unique Selling Point (USP) voor jezelf. Een USP is precies wat het woord zegt: wat maakt jouw boek(en) nou precies zo speciaal? Of jou als schrijver?

Je kunt deze bijzonderheid uitdrukken in een slogan of in bijvoeglijke naamwoorden voor je boek. Zorg voor een goede slogan die verwachting opwekt bij je wenslezers en maak hem waar. Zorg dat je de verwachting inlost. Dit zorgt voor duidelijkheid en duidelijkheid is belangrijk omdat er tegenwoordig immens veel boeken op de boekenmarkt zijn.

Als uitgangspunt voor je USP’s kun je de feedback van testlezers of de recensies van de lezers nemen: lezers beschrijven meestal heel goed welke gevoelens ze hadden bij het lezen van een boek.

Of het beter is om je USP rond jezelf of rondom je boeken te bouwen, hangt af van de situatie. Bijvoorbeeld: ben je auteur in één genre of in verschillende genres. Het belangrijkste is dat er een verbluffende USP rondom jouw of je boek hangt dat de aandacht van de lezer trekt.

Waarom je auteurswebsite het eerste element is in de boekmarketingpiramide

Zodra je de wenslezer, branding en USP hebt ontwikkeld, ga je je boek vermarkten en verkopen. Veel auteurs gebruiken social media omdat het ‘makkelijker’ en ‘mooier’ is dan ‘moeilijke’ en ‘technische’ websites.

Maar websites ZIJN belangrijker dan sociale media. Daarom moet je die eerst bouwen. Je wenslezers zoeken boeken op Google en minder op boekenverkoopplatforms of social media. Dit zie je als je de zoekopdrachten op de zoekmachines en sociale-mediapagina’s controleert.

Lezers kunnen je website via Google vinden als je hem goed hebt ingericht op de juiste keywords. Dit doe je via een combinatie van een verkoopmenu, een aanbod aan je bezoekers, aansprekende content, SEO-optimalisatie en goede metadata.

  • Dan ben je een van de 5% auteurs die het goed doet.

De pagina’s van hobbymarketingauteurs redden dit niet. Omdat ze zich enerzijds niet in het perspectief van hun wenslezers verplaatsen en anderzijds de pagina’s optimaliseren voor de verkeerde zoekwoorden. In de meeste gevallen optimaliseren deze auteurs hun pagina’s op hun naam en/of de boektitel(s). Maar je wenslezers gebruiken Google als inspiratie en kennen je naam of je boektitel niet. Ze gebruiken andere zoekwoorden.

Waarom je website belangrijker is dan sociale media

Als auteur presenteer je je boek op je website. Je verzamelt e-mailadressen van lezers via je nieuwsbrief. Als lezers je een mailadres geven, denk je natuurlijk gelijk aan een verbluffende teaser.

Dit is precies waar het om gaat: deze lezerscontacten zijn van jou en je kunt ze gebruiken. Je hebt namen en mailadressen. De boekverkoopplatforms en aanbieders van sociale media stellen hun pagina’s volgens hun spelregels aan je ter beschikking. De contacten van je lezers krijg je niet.

Als je me niet gelooft, daag ik je uit een boekverkoopplatform of sociale mediasite te vinden die deze informatie doorgeeft. Feit is: die is er niet. Je kunt deze informatie natuurlijk moeizaam bij elkaar harken op Instagram, bijvoorbeeld door alle profielen door te nemen. En zelfs dan heb je alleen de profielnaam, geen mailadres.

Smakelijk Pitchen

Uitgevers en recensenten zijn belangrijk in de wereld van boeken verkopen. Als je voor een uitgever kiest, is dat de eerste waar je voor gaat pitchen.

Voor je een uitgever vindt die jouw boek wil publiceren, zul je hem of haar moeten overtuigen van de schoonheid van jouw schrijven, het nut van jouw verhaal voor de wereld en de mensheid, of het aantal exemplaren dat er ‘makkelijk’ verkocht gaat worden door jouw boekmarketing activiteiten.

Verkoop je verhaal in 30 seconden

Je verhaal schrijven is onvoldoende. Het MOET verkocht worden. De uitgeefmarkt is verzadigd met manuscripten. Een schrijfplan, boekmarketing en een boekpitch zijn onmisbaar. Met andere woorden: verkoop je verhaal in 30 seconden aan een uitgever, lezer, journalist of recensent aan de hand van onze tips.

Zorg dat je opvalt

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal opvalt te midden van 2,5 quintiljoen bytes aan gegevens die elke dag worden geproduceerd? Hier zijn een paar suggesties.

1. Iedereen houdt van een goed verhaal

We zijn geprogrammeerd om van verhalen te houden. Het is hoe we wijsheid en levenslessen doorgeven en onze geschiedenis leren. Goede verhalen grijpen ons bij de lurven en de kladden zou Meneer Kaktus zeggen. Ze interesseren ons en dwingen onze lezers om de pagina’s tot het einde te blijven omslaan.

Stanford University meldt dat mensen verhalen 22 keer beter onthouden dan statistieken. Bedenk hoe bedrijven verhalen over het succes van klanten met hun product of dienst gebruiken. Je kent ongetwijfeld verhalen over mensen die een uitdaging hebben overwonnen, of die zichzelf uit de goot hebben opgewerkt om hun dromen waar te maken.

2. Zoek de ongebruikelijke invalshoek

Iedereen wil weten hoe hij productiever kan zijn. En als je alles hebt gelezen over productiviteit, weet je dat alle experts dezelfde vermoeiende aanbevelingen delen.

Het zijn de artikelen en berichten die verhalen over een ongewone manier om persoonlijke productiviteit te bereiken die zich onderscheiden. Als iedereen het heeft over de voordelen van vroeg opstaan, moet je een ‘Paarse Krokodil’ presenteren. Je weet wel, die uit de reclame over formulieren invullen.

3. Ontwijk de krokodil in de kamer niet

Speel niet op veilig door de krokodil in de kamer te negeren. Ga in gesprek met je lezers. Als je met ze praat, breng je ze verder dan je geschreven woord. Je opent een dialoog waarmee je ze beter leert kennen en zij jou.

Als je de mening van een lezer koestert, ontwikkel je een dieper begrip van wie je lezers zijn en waar hun passie ligt. Dat helpt je om betere verhalen te vertellen, de Paarse Krokodil te vinden en daar de schijnwerper op te zetten.

4. Zoek je unieke stem

Misschien ben je sneaky. Misschien ben je een nerd en dol op interessante, edoch obscure informatie. Wat ik er mee wil zeggen is dit: Vind je unieke stem en ontsluit hem. Als je anders klinkt als de andere 2,5 quintiljoen bytes op internet, zal iemand dit merken.

Een ongedwongen, gemoedelijke toon trekt meer aandacht. Experimenteer met tonen en stemmen totdat je er een vindt die resoneert bij je publiek. Voorbeeldje? ‘Lenen, lenen, betalen, betalen’ was de doorbraak voor Youp van ’t Hek. Vooral dankzij z’n tappende voetje. Gebruik je stem en je toon voor alles wat het waard is.

5. Wees jezelf

De meest voorkomende fout die beginnende schrijvers maken, is om een stem aan te nemen die niet van hen is. De beste manier om een originele stem te ontwikkelen, is door je eigen stem te gebruiken. Gebruik je eigen vocabulaire en eenvoudige, duidelijke zinnen, tenzij er een sterke reden is om dat niet te doen.

Als je vaardigheden verder zijn ontwikkeld, kunt je andere stemmen met veel effect gebruiken, maar zorg er eerst voor dat je vertrouwd bent met schrijven in je eigen (spreek)taal.

Lezers hunkeren naar topverhalen, geschreven in een unieke toon met een unieke eigen stem. Onderscheid je met jouw specifieke toon en jouw eigen stem. Dat maakt het pitchen gegarandeerd makkelijker.

Zelfpromotie versus dikdoenerij

Je wilt je manuscript presenteren zonder op te scheppen. Dat doe je door het belangrijke verschil te kennen tussen zelfpromotie en opschepperij. Vergelijk het met een date, of een sollicitatiegesprek. Je wilt het beste van jezelf en wat je gemaakt hebt laten zien.

Alle prachtige invalshoeken van je manuscript moeten aan bod komen zonder arrogant over te komen. Met de juiste zelfpromotie richt je de spotlight op jezelf en je manuscript.

Als je de juiste manier van presenteren vindt, pakt zelfpromotie enorm goed voor je uit. Als je de spotlights bescheiden op jezelf zet, kun je uitlichten wat je voor elkaar gekregen hebt. Je krijgt krediet waar je voor gewerkt hebt zonder ellebogenwerk; een belangrijk detail.

De loftrompet die zuiver klinkt

Als je meer muurbloem dan aandachttrekker bent, kun je dat lekker blijven én aan zelfpromotie doen. Blijf lekker jezelf, alleen je manier van communiceren heeft een twist nodig.

Het is belangrijk om het verschil te kennen tussen opscheppen en zelfpromotie: een opschepper heeft het over zichzelf. Het is meestal “Ik dit…” en “Ik dat…”. Effectieve zelfpromotie voegt iets waardevols toe aan het gesprek. Een bescheiden zelfpromotor deelt informatie die voor dat gesprek relevant is.

Waardevolle informatie bijdragen aan het gesprek dus, in plaats van in het wilde weg positieve dingen over jezelf en je manuscript roepen. Verpak wat je wilt zeggen in een verhaal of anekdote. Waar het om gaat is de rol van het verhaal. Verhalen doen het goed bij mensen. Verhalen zorgen ervoor dat je geboeid blijft luisteren én onthoudt wat er verteld is. Storytelling is de sleutel tot zelfpromotie.

Daar is de wetenschap het mee eens. Storytelling als middel voor zelfpromotie werkt. Je wordt zonder irritatie gehoord en je dringt door bij de ander. Letterlijk. Verhalen laten namelijk dezelfde delen van het brein oplichten bij de verteller en bij de luisteraar. Je kruipt echt letterlijk in het hoofd van de ander.

Voorwaarden van goede storytelling

Om ervoor te zorgen dat jouw verhaal, jouw story, overkomt en bijdraagt aan jouw zelfpromotie moet het aan twee voorwaarden voldoen:

  • Je verhaal moet relevant zijn voor het gesprek en inhaken op wat anderen vertellen.
  • Je verhaal moet bescheiden zijn zonder de nadruk te dik op jouw rol te leggen.

Quote uit de Harvard Business Review: “Stapels psychologische studies laten zien dat ‘bescheiden’ wordt geassocieerd met een breed scala aan positieve uitkomsten. De boodschap is helder: mensen waarderen zelfverzekerdheid alleen als het vergezeld gaat met competentie. Als je competent bent zien ze liever zo weinig mogelijk overdadige zelfverzekerdheid.”

Tips voor de praktijk

Je bent zover dat je het storytelling onder de knie hebt. Dat je subtiel moet zijn in het laten zien van hoe fantastisch je kunt schrijven.

Je vertelt bijvoorbeeld een anekdote over de tijd dat je in Hongarije hebt gestudeerd. Vervolgens vraagt iemand of je Hongaars spreekt. Je zou dan kunnen zeggen: “Ik spreek vloeiend Hongaars” en het daar bij laten.

Het volgende wekt echter meer geloofwaardigheid en waardering op door zijn bescheidenheid: “Ik heb het geluk gehad dat ik twee leuke Hongaarse meiden leerde kennen tijdens mijn studie in Boedapest die respectievelijk lerares Engels en lerares Duits waren. Zij hebben me continu gecorrigeerd in mijn uitspraak en grammatica waardoor ik nu behoorlijk goed Hongaars spreek.”

Je kennisniveau is indrukwekkend en terecht, want je spreekt de waarheid en het is cool. Het belangrijkste is dat je je vaardigheid wereldkundig maakt door het serieus en bescheiden te vertellen. Je hebt van je boodschap een verhaal gemaakt, want hoe cool is het om vlak na de val van de muur in Centraal-Europa te gaan studeren? Hang daar nog een mooie anekdote aan op over een misverstand met een Hongaar door een verkeerde uitspraak en je zelfpromotie kan niet meer stuk.

Luisteren in plaats van ouwehoeren

Je leert meer van luisteren dan van ouwehoeren. Luister naar je collega schrijvers en doe er je voordeel mee. Hoe hebben zij een schrijftraject of publicatietraject beleefd? Waar zijn ze tegenaan gelopen? Hoe hebben ze het opgelost?

Stel relevante vragen, want luisteren is effectiever voor je zelfpromotie dan (over jezelf) vertellen. Zeker als je gaat pitchen bij een uitgever. We zijn allemaal mensen met dezelfde gevoeligheid voor verhalen. Zij ook. Zij zeker.

Vijf tips voor je Pitch

1. Weet wie je doelgroep is

Een krachtige boekpitch is essentieel. En waarschijnlijk heb je er meerdere nodig. Een uitgever wil namelijk iets anders over jou en je verhaal weten dan een journalist of een lezer.

2. Wees puur

Zorg dat je specifiek en authentiek bent. Deze pitch past alleen bij jouw manuscript. Vertel me waarom ik jouw boek/verhaal moet lezen, kopen, bespreken of uitgeven. What’s in it for me?

3. Speel met de lengte

Een harde grens voor de lengte van je pitch is er niet. Heb je weinig tijd, hou het dan op 30 seconden. Maak versies van verschillende lengtes voor elke doelgroep.

4. Zorg voor een give-away

Zorg dat je gesprekspartner je nooit meer vergeet door iets mee te geven dat gerelateerd is aan je manuscript en bewaarwaarde heeft. Zet je auteurswebsite en telefoonnummer erop.

5. Oefen tot je gek wordt

Zodra je pitches klaar zijn moet je ze oefenen tot je er zelf gek van wordt. Zorg dat je op elk moment van de dag (en nacht) je pitch kunt delen met iemand die er om vraagt.

Ontregel

Een goede boekpitch vertelt in drie of vier zinnen waar je boek over gaat met als resultaat dat een lezer denkt “dat boek móet ik lezen” en een uitgever “dat boek móet ik uitgeven”.

Een goede pitch ontregelt, roept spanning op, legt een dilemma voor, of een cliffhanger. Het moet over mensen gaan, zodat lezers en uitgevers zich persoonlijk aangesproken voelen. Met andere woorden: een goede pitch kruipt onder je vel, bezorgt rillingen, maakt boos, of blij, of verdrietig, al wat je wilt.

Verpakking

Verpak je pitch in een zin die je makkelijk onthoudt. Die ene, die dijk van een zin over jouw boek, leer je uit je hoofd. Schrijf en oefen, oefen veel en daarna nog meer. Vraag feedback en test je boekpitch op anderen.

Verkoop je boek met een boektrailer

Boektrailers raken steeds meer in zwang. Maar waarom zou je een boektrailer niet kunnen gebruiken om uitgevers voor je boek te interesseren?

Een goede boektrailer prikkelt en blijft hangen. Je boek wordt beeld. Is dit lastig voor een schrijver? Ik zou zeggen; dat valt reuze mee. Tijdens het schrijven heb je waarschijnlijk ook beelden op je netvlies gehad van je hoofdpersonen, locaties, gevechten, vrijpartijen en je boekcover. Misschien heb je ze wel horen praten, zoals 60% van de auteurs meemaakt.

Net als de cover van je boek, vertelt de trailer het verhaal of de sfeer van je boek. Je krijgt geen tweede kans en die heb je ook niet nodig. Met een tijdsinvestering van 30 seconden vertel je een uitgever waar je boek over gaat. En dan is het ja of nee. Je laat een uitgever in elk geval zien dat je niet de eerste de beste bent op het gebied van boekmarketing.

De promotie van je boek is een serieuze zaak. Denk eraan dat je meerdere trailers moet maken: een uitgever wil iets anders weten over je boek dan een lezer: dat zijn al twee trailers. Mensen bekijken eerder een filmpje dan dat ze iets lezen, dus wees je er van bewust dat je met een boektrailer je zaak ook kan verpesten.

Via de volgende tips kun je zelf een boektrailer maken. Maak er altijd eerst een voor uitgevers. Ook als je zelf je boek gaat uitgeven. Het leert je met een andere blik naar je manuscript te kijken.

Tip1 Bekijk andere boektrailers

Via YouTube en Vimeo kom je aardig wat boektrailers tegen. Bijvoorbeeld de trailer voor Livestream van Buddy Tegenbosch, waarin Rick een twintig uur durende zoektocht doorstaat op zoek naar zijn pas verworven en alweer verloren vriendinnetje, Kris.

Het voordeel van het plaatsen van een trailer op YouTube is dat je er ook gelijk je auteurstrailer bij kunt zetten, zoals Buddy Tegenbosch gedaan heeft. Ook het filmpje “Zo maak je een boektrailer” is een aanrader. Het Eye Filmmuseum heeft meer trailers op haar kanaal staan. Doe er je voordeel mee.

Tip 2 Gebruik je flaptekst als script

Als je een trailer gaat maken, heb je al een idee van je flaptekst en je cover. Dus pak je Kick-ass flaptekst en je Killer Cover erbij. Hou er rekening mee dat deze voor de uitgever is, nog niet voor de lezer.

Tip 3 Denk Beeld

Hoe kun jij je flaptekst verbeelden? Denk aan de details. Teken je flaptekst helemaal uit in shots tot je een storyboard hebt.

Tip 4 Mensen, beeld en geluid

Je kunt met je mobiel filmen, maar beter is het om een echte camera bij de hand te hebben. Aan de hand van je storyboard weet je welke shots je moet hebben. Zo: zorg dat je trailer beeldtechnisch en geluidstechnisch goed in elkaar zit.

Tip 5 Monteren kun je leren

Als je je storyboard goed in elkaar hebt gezet, ken je de volgorde van je shots en de lengte van elk shot. Speel hier rustig mee om voor de juiste cadans, het beste ritme, te zorgen. Hou je trailer op 1 tot 1,5 minuut. Dat is al twee tot drie keer langer dan je pitch.

Tip 6 Denk Groot, Denk Commercieel

Grootsheid zit in je hoofd. Als je een trailer gaat maken, geef dan alles wat je hebt, net zoals je bij het schrijven gedaan hebt. Denk groot en commercieel. Zo laat je een uitgever zien dat je er bent om te blijven. Geloof me, het betaalt zich uit en dan heb je een krachtig verkoopmiddel tot je beschikking.

Een Killer Cover

Het proces van zelf publiceren, dus ook zelf je cover regelen, is vol uitdagingen. Veel auteurs hebben moeite met het vinden van een gids met stapsgewijze instructies van begin tot eind. Veel auteurs die zelf publiceren moeten meerdere sites en boeken langs om een totaalplaatje te vinden.

Wij willen het beter doen, dus als je iets mist dan horen we het graag.

25.000

De omslag van je boek is megabelangrijk, want er liggen per jaar zo’n 25.000 verschillende nieuwe boeken in de winkel. Geen enkele lezer lukt het om ze alle 25.000 te lezen. Maak daarom van je boekomslag een blikvanger, een Killer Cover. Mensen pakken een boek met een intrigerende omslag eerder op.

Don’t judge a book by its cover

Inhoud, omslag, titel en flaptekst moeten elkaar versterken. Op zoek naar een boek kijken lezers gegarandeerd naar de omslag. Een goede boekomslag draagt bij aan het succes van je boek. Besteed er aandacht aan.

Goede voorbeelden van sterke boekomslagen zijn ‘De Krijtman’ van C.J. Tudor, de boeken van Santa Montefiori en ‘Het’ van Stephen King. Zorg dat jouw boekomslag ook een Killer Cover wordt.

Uitstraling

Een goede boekomslag verraadt binnen 3 seconden waar je verhaal over gaat en roept bij de lezer direct een bepaald gevoel op. Zorg dus dat je de juiste uitstraling oproept en zorg dat je verhaal die uitstraling waarmaakt. Onthoudt dat ook hier geldt: Meer is minder.

Investeer in je boekomslag

Een uitgever besteedt tijd en zorg aan een omslag. Als je ervoor kiest om in eigen beheer uit te geven, is het verstandig om dat ook te doen. Kies voor een goede vormgever die aanvoelt wat je bedoelt met je boek, die dat op een creatieve manier vertaalt en ervoor zorgt dat je omslag een professionele indruk maakt.

De titel en je eerste alinea

Even een paar inkoppertjes: je titel is de basis van je boekomslag. Zorg ervoor dat je titel vanaf 2 meter leesbaar is. Lettertype en kleur moeten opvallen. Alleen als je Gijp, Kieft, King of Holleeder heet, zet je je naam levensgroot op de cover. Want dan is de schrijver het belangrijkste verkoopargument.

Binnenwerk

Je binnenwerk sluit uiteraard naadloos aan op je buitenkant. Qua inhoud en vorm moet het verhaal één geheel vormen. Wees creatief, maar val je lezers niet lastig met je creativiteit.

Hoe koop jij een boek?

In boekwinkels en op internet loer ik langs boeken. En ik loer naar kopers. Waar lopen ze heen? Welke boeken bekijken ze? Voelen en ruiken ze aan boeken? Blijven ze hangen bij de tafel met bestsellers? Lezen ze de achterflap voor ze naar de kassa lopen? Of juist de eerste alinea of pagina?

Je eerste alinea is goud waard

Ervaren lezers weten heel snel of een stijl ze aanspreekt. Ze lezen in de winkel de eerste alinea en weten of het iets voor ze is. Laat de lezer midden in het verhaal ploffen (In Media Res met een duur woord) en zorg ervoor dat hij of zij verder wil lezen. Dan heb je kans dat je boek meegaat naar de kassa.

Huur een ervaren redacteur en proeflezer

Zoek iemand die teksten of manuscripten redigeert, bewerkt en proefleest als baan of ondernemer. Als schrijver sta je vaak te dicht bij het onderwerp. Een extern perspectief van een professional kan dan een uitkomst zijn. Een goede redacteur helpt je schrijfproces vooruit en vist er stijl- en of typefouten uit tijdens het proeflezen.

Wees streng en eerlijk voor jezelf

Je bent gemakkelijk verblind als je verliefd bent op je boek. Probeer onpartijdig te blijven en eerlijk voor jezelf de financiële haalbaarheid van je boek in te schatten voor je besluit in eigen beheer te publiceren. Bekijk eerst de kosten en zorg ervoor dat je winst gaat maken als je het aan boekhandels verkoopt.

In het ideale geval ligt je verkoopprijs op minimaal vier keer je kostprijs. Hou ook rekening met de marge voor groothandel en boekhandel. En vergeet de marketingkosten, uitvoerings- en opslagkosten, verzending, reizen, enzovoort niet.

Fouten in je Cover

Vanuit het perspectief van de lezer is een verleidelijke boekomslag er een die ervoor zorgt dat hij het boek wil lezen. Als je een emotionele reactie op een omslag kunt veroorzaken, zul je meer lezers aantrekken.

Genre speelt een grote rol in dit proces en de toon van je verhaal helpt bij het dicteren welke emotie je moet overbrengen. Een andere grote factor bij het ontwerpen van je Killer Cover is voorkomen dat hij vol komt te staan met onnodige elementen.

Hoe meer je jouw boekomslag kunt stroomlijnen, hoe opvallender hij wordt. Houd het simpel, maar probeer toch creatief te zijn in hoe je je thema of hoofdonderwerp overbrengt. Makkelijk toch?

Drie grote missers die je kunt maken bij het ontwerpen van een boekomslag:

  • Perfectionisme
  • Slechte typografie en plaatsing
  • Geen hiërarchie in je ontwerp

Je probeert alle details perfect op elkaar af te stemmen

Als het je doel is om (veel) boeken te verkopen, kies dan voor een omslag die lijkt op bestseller covers in je genre. Net als alle andere producten moeten boekomslagen de ontwerp- en genreconventies en stijlfiguren volgen, zodat lezers weten welk type boek van jou is.

Je wilt dat je omslag een vergelijkbaar gevoel oproept als de omslag van een bestseller. Op die manier valt mensen jouw boek op als ze de bestseller net hebben gelezen en is de kans groter dat ze op de thumbnail van jouw boek klikken.

Als je boek in niets lijkt op wat ze kennen en niet op het genre lijkt, slaan ze het over. Je hebt op internet maximaal 3 seconden om hun aandacht te trekken, verspil ze niet!

Je kiest het verkeerde lettertype en je plaatsing kan beter

Als je een basisbeeld met uitstekende typografie hebt, zal dat altijd krachtiger zijn dan een episch beeld met een vreselijk lettertype en foute plaatsing zodat het er amateuristisch uitziet.

Het lettertype van je titel moet je genre communiceren. Je auteursnaam en andere tekst doe je beter in een meer standaard schreef- of schreefloos lettertype. Hou het op maximaal 2 of 3 lettertypen in je omslagontwerp. De grootte van je auteursnaam is afhankelijk van je genre, dus bekijk de bestsellers en kijk of de naam van de auteur groot, gemiddeld of klein is.

Je vergeet een hiërarchie vast te stellen in je ontwerp

Als alles op je boekomslag hetzelfde formaat heeft – de afbeelding, de titel, je naam – valt er niets op omdat het allemaal om aandacht concurreert. Je moet een hiërarchie bepalen en voorrang geven aan wat je wilt dat mensen eerst zien, dan het tweede en dan het derde, enzovoort.

Meestal wordt het de hoofdafbeelding of titel die het brandpunt van je boekomslag is. Dit hangt wel af van je genre en het volgen van ‘ontwerpmoetjes’.

Maatwerk voor verschillende boektypes

Uitgevers hebben toegang tot exclusievere afbeeldingen, duurdere voorraad en kunnen gemakkelijker een fotoreportage regelen voor een Killer Cover. Daarom kunnen covers van traditionele uitgevers meer unieke elementen hebben. Dat gezegd hebbende putten veel uitgevers uit dezelfde voorraadsites als freelancers, dus de kloof is wel kleiner dan enkele jaren geleden.

De kwaliteit kan ook variëren, want als je zelf publiceert, heb je de keuze om het zelf te doen of iemand in te huren. En als je voor het laatste kiest, zijn er talloze mensen die hun diensten aanbieden, dus de kwaliteit varieert. Traditionele uitgevers hebben meestal hun vaste ontwerpers en hun kwaliteit is vergelijkbaar van boek tot boek.

De checklist

Voordat je zelfs maar op zoek gaat naar een omslagontwerper of op zoek gaat naar een standaard cover om te kopen, moet je de volgende dingen over je boek weten.

Het genre

Dit lijkt eenvoudig, maar het is verbazingwekkend hoeveel auteurs niet zeker zijn. De meeste auteurs beseffen het niet, maar het genre is een zeer belangrijk aspect van een omslagontwerp.

Zelfs als je een genre-overschrijdend boek schrijft is het belangrijk om te kiezen welk genre meer domineert in het verhaal, zodat je de omslag kunt afstemmen op de juiste doelgroep. Weet je niet zeker welk genre je boek is? Vraag het aan een redacteur of proeflezer. Zij verwijzen je wel naar het juiste genre.

Doelgroep

Het verkleinen van je doelgroep helpt je bij het ontwerp van de omslag en bij je marketinginspanningen. Wie gaat er het meeste contact mee leggen? Meestal kun je dit beperken tot één geslacht en een leeftijdsbereik van plus of min 20 jaar. Bijvoorbeeld vrouwen van 40 – 65 jaar.

Als je naar de Harry Potter-serie kijkt, kunnen alle leeftijden ervan genieten, maar de primaire doelgroep is kinderen van middelbare schoolleeftijd. Weet je niet zeker wie je primaire doelgroep is? Bepaal welke beroemde auteurs in jouw genre zitten en kijk naar hun doelgroep. Dit geeft je een beter begrip van de jouwe.

Toon en sfeer

Het kennen van de algemene toon van je boek is erg belangrijk. Als je je boek omschrijft als luchtig en donker, dan weet je omslagontwerper niet welk aspect belangrijker is om op de omslag weer te geven.

Je wilt er ook voor zorgen dat je lezer weet wat hij kan verwachten. Wordt het serieus, laat het je lachen, huilen, of krijg je nachtmerries? Als je de omslag er blij uit laat zien, maar het is een serieus, zwaar verhaal, richt je je op het verkeerde publiek, wat kan leiden tot slechte recensies.

Emotie

Hoewel dit verband houdt met toon en sfeer, vind ik dat het zijn eigen vermelding verdient. Lezers voelen zich aangetrokken tot covers die hen direct een emotie bezorgen.

Als je de juiste emotie op je Killer Cover kunt vastleggen, kun je een lezer sneller in het hart raken. Dus als je weet welke emotie je wilt vertonen, dan kun je dat met je ontwerper delen en zij moeten weten hoe ze die moeten omzetten in een ontwerp.

Door deze vier aspecten te verfijnen, bereid je jezelf voor op een goede ervaring met een omslagontwerper, of het nu gaat om een op maat gemaakte of vooraf gemaakte omslag.

Laatste update 9 May 2022 door Edwin

Het Elixer – Week 12 van de Reis van de Held

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *