Zorg dat je lezers wakker liggen van je boek met deze 10 do’s en don’ts als je een thriller wilt leren schrijven. Het is jouw taak om op alle mogelijke manieren te voorkomen dat je lezer de bladwijzer in je boek plakt, of zijn e-reader uitschakelt. Geef lezers een reden om de pagina om te slaan.

Het schrijven van thrillers kan een uitdaging zijn. De spanning hoog houden en lezers pagina’s laten omslaan, moet je afwegen tegen het feit dat je je lezer – en je hoofdpersoon – af en toe moeten uitrusten.

Hieronder staan 10 do’s en don’ts om een thriller te leren schrijven zodat je boek nog spannender wordt.

Voeg intrigerende onbeantwoorde vragen toe

De zoektocht naar antwoorden zorgt ervoor dat lezers pagina’s omslaan. Stel dus een vraag en geef het antwoord, wat leidt tot een volgende vraag. Of presenteer een tweede vraag voordat je de eerste vraag beantwoordt. Hoe dan ook, je lezers hebben een reden om door de pagina’s te racen.

Laat het achtergrondverhaal je plot niet vertragen

De bagage die je hoofdrolspelers meedragen is belangrijk. Maar wees terughoudend. Denk goed na over wanneer en waarom je details uit het verleden wilt opnemen. Bedenk wat de lezer echt moet weten. Dat is serieus anders dan wat de schrijver moet weten om het verhaal te schrijven.

Lange blokken achtergrondverhaal vertragen het momentum. Het achterhouden van details om ze op het juiste moment te onthullen, heeft gevolgen voor je verhaal. De beste onthullingen komen soms voort uit gebeurtenissen uit het verleden, of omdat lezers niet alles weten wat er te weten valt over een personage.

Eindig een hoofdstuk nooit zonder haakje

Laat de lezer, als het kan, continu achter met een cliffhanger aan het eind van elk hoofdstuk. Dit betekent dat je scènes stopt op een hoogtepunt van een conflict. Zelfs een kleine onbeantwoorde vraag kan de lezer naar een volgend hoofdstuk lokken.

Het is jouw taak als je een thriller wilt leren schrijven om te voorkomen dat je lezer een bladwijzer in het boek plakt, of zijn e-reader uit zet. Daar mag je alles voor uit de kast halen omdat het betekent dat je lezers een reden geeft om de pagina om te slaan. Scènes en hoofdstukeinden zijn niet synoniem. Probeer de scène te schrijven. Voeg een hoofdstukeinde toe op het hoogtepunt van de spanning.

Creëer een machtsonevenwicht

Lezers houden van een underdog. Creëer een hoofdrolspeler die wordt overtroffen in kracht en middelen of op een tiental andere manieren. Dat geeft de lezer reden zich zorgen te maken over je held en of hij de tegenstander wel verslaat. Zet ze op achterstand en bedenk een manier om ze toch te laten slagen.

Creëer een duister geheim

De hoofdpersoon verbergt iets wat de lezers reden geeft om verder te lezen. Dit geheim moet gevaarlijk zijn. Het moet op een gegeven moment het verhaal beïnvloeden op een manier die de lezer niet zag aankomen. Drop kleine hints. Maak de hoofdrolspeler bang voor wat er gebeurt als iemand de waarheid ontdekt. Zorg ervoor dat ze het te weten komen op het slechtst mogelijke moment.

Denk aan de tikkende klok als je een thriller wilt leren schrijven

Maak de hoofdrolspeler bewust van een bekende dreigende dreiging met een zekere deadline. Televisieshows als 24 maakten seizoen na seizoen gebruik van de tikkende klok. Die klok hoeft niet letterlijk te zijn. Tijdnood omvat elke situatie met een duidelijke en nabije deadline voordat er iets vreselijks gebeurt.

Dat zou een tweede aardbeving kunnen zijn, zoals voorspeld in de film San Andreas. Of letterlijk een tikkende klok in verhalen met actieve tijdbommen. Het kan een eis van een ontvoerder zijn om losgeld binnen 12 uur af te leveren.

De sleutel is dat lezer en hoofdrolspeler op de hoogte zijn van de naderende ramp en dat de schrijver zich aan de deadline houdt. Als je belooft dat er iets gaat gebeuren, dan moet het gebeuren of voorkomen worden, precies zoals voorspeld.

Maak het je protagonist niet gemakkelijk

We houden allemaal van onze hoofdrolspelers. Toch is het belangrijk om ze uit te wringen. Daag hun angsten en kernovertuigingen uit. Breng ze in gevaar. Zet ze op tegen superieure karakters. Leg ze vreselijke opties voor. Die laatste is favoriet. Een hoofdrolspeler presenteren met een ethische keuze tussen twee slechte uitkomsten is een geweldige manier om karakter te showen.

In de originele Star Trek-serie en later in de film werd zo’n soort uitdaging tijdens de Kobayashi Maru-test aan Captain Kirk op de academie voorgelegd. Een jonge Kirk onthulde zijn karakter door de code te herschrijven. Een code, ontworpen om mislukking en bedrog te garanderen – in feite de dood bedriegen, wat hij daarna vaak deed.

Gebruik dramatische ironie als je een thriller wilt leren schrijven

Hitchcock was een meester in deze techniek. Het gaat erom de lezer op de hoogte te brengen van een dreiging, geheim of gevaar dat de hoofdrolspeler niet kent. Misschien is er een moordenaar in huis, of tikt er een bom in een druk restaurant.

Hierdoor kan de lezer anticiperen op, en in de stress zitten over, het dreigende gevaar voor de ongelukkige personages. Het is ook een geweldige manier om te laten zien hoe lafhartig de antagonist werkelijk is.

Laat je protagonist af en toe winnen

Je hoofdrolspeler moet een paar succesjes boeken. Als deze overwinningen leiden tot vitale kennis die in eerste instantie leidt tot meer tegenstand en een verslechtering van hun situatie, des te beter.

Maak de inzet het risico waard

Als je je hoofdrolspeler in groot gevaar brengt, moet je de reden waarom hij of zij deze gevaren onder ogen ziet dwingend maken. Als het een situatie is waar elk logisch denkende persoon voor weg zou rennen, moet er een reden zijn voor je hoofdrolspeler om te blijven en te knokken.

Zorg ervoor dat de hoofdpersoon onder druk overweegt te stoppen, maar dat de inzet zo hoog is dat dat onmogelijk is. Ondanks de psychologische, emotionele of fysieke risico’s.

Wat voor thriller je ook wilt leren schrijven, het gebruik van enkele, of al deze technieken verhoogt zeker de spanning. Het maakt je werk nog meeslepender. En alles wat ervoor zorgt dat lezers pagina’s omslaan en doorlezen, is een goede zaak!

Laatste update 5 December 2022 door Edwin

10 do’s en don’ts als je een thriller wilt leren schrijven
Tagged on:                                                                                 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *