Nog een addertje onder het gras met betrekking tot contentklassiekers: Wat moet je schrijven en waarover? De onderwerpen variëren uiteraard, van schrijfproces tot hoofdpersoon, of hoe word je schrijver. Toch zijn er manieren om over je onderwerpen te brainstormen die op vrijwel elk gebied van toepassing zijn. Denk aan het volgende:

1. Ga terug naar het begin

Welke vragen over jouw schrijfwerk komen continu terug? Als je je schrijfproces moet uitleggen aan iemand die er net kennis mee maakt, bijvoorbeeld een verse collega-schrijver, wat zou je dan eerst uitleggen? Of als je terug in de tijd zou kunnen gaan naar het moment dat je zelf begon met schrijven, wat zou je zelf vragen? Omdat er altijd nieuwe schrijvers opstaan, kan deze basiscontent een bron van permanente traffic zijn.

2. Vind je zeepkist

Wat moet elke schrijver weten? Of wat moet elke lezer over jou weten? Wat zijn de onderwerpen waar je giftig over wilt worden? Waarover wordt op schrijfgebied te weinig gesproken? Een standpunt innemen over schrijven of over het schrijverschap resoneert altijd en passie is zeker voer voor een contentklassieker.

3. Streef eeuwige waarheden na

Wat is er op schrijfgebied waar, wat er ook gebeurt? Wat zal nooit veranderen? Over welke onderwerpen zullen lezers en schrijvers over honderd jaar nog debatteren? Dit zijn perfecte onderwerpen voor meer theoretische, meer ideegerichte content.

Als dit nog steeds onvoldoende is om je op “Verstappen Speed” te krijgen, denk dan aan de keerzijde: wat maakt content trendy?

  • Is het plotseling overal op het nieuws? Waarschijnlijk trendy.
  • Wordt het geassocieerd met een rage die uit het niets opduikt? Absoluut trendy.
  • Gaat het om een nieuw product / dienst / recente aankondiging of onthulling? Het is misschien trendy.

Gelukkig hebben we daar een achterdeurtje voor.

De achterdeur genaamd Google Trends

Google Trends is de data gestuurde permanente versus trend test. Onderzoek het onderwerp van je contentklassieker met Google Trends. Stel je tijdlijn in op minimaal drie jaar (vijf jaar of langer is beter). Vervolgens zoek je op je onderwerp(en). Maak zeker gebruik van de verfijningshulpmiddelen van Google. Ze helpen de trendtool om te weten of je op zoek bent naar een geweer of naar ‘in het geweer komen’.

Contentklassiekers moeten betrouwbaar zijn. Ken je onderwerp en hou rekening met de essenties in het schrijfproces. Daarover later meer.

Hoe vind je onderwerpen voor contentklassiekers?
Tagged on:                                                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *