Bij Wryter hebben we een Masterclass Schrijven ontwikkeld. In de Masterclass kom je er in 12 weken achter hoe je van begin tot eind een boek schrijft. We doen dat volgens de methode van de Reis van de Held. Dood en Wederopstanding gaat over de laatste test die je Held moet ondergaan.

Deze beproefde methode van de Amerikaanse literatuurwetenschapper Joseph Campbell is de basis van geweldige verhalen. Van Star Wars tot Notting Hill en van de Millennium Trilogie tot The Hobbit.

Doe je mee? De Held is in de Terugkeer aangespoord tot gefocuste actie. Hij heeft haast en het verhaal komt weer op stoom. Nu moet je je Held testen of hij de les echt geleerd heeft. Dood en Wederopstanding is het uur van de waarheid voor je Held. Zijn tegenstander heeft wellicht nog een laatste aanval of test in petto.

Je Held weerstaat de aanval. Hij laat zien dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is een offer te brengen. Hij laat zien dat hij bereid is zijn angsten of begeerten los te laten ten dienste van een hoger principe, ook al moet hij zelf zijn leven hiervoor geven.

Hoe hou je jezelf schrijffit

Je hebt je idee uitgewerkt, een boekplan gemaakt, je hebt een schrijfplan ontwikkeld en nu moet er geschreven worden. In deze blog geven we je een batterij tips om schrijffit te blijven.

Mentaal fit blijven

Het leven is druk (soms te druk) en dan is het maar al te makkelijk om het schrijven uit te stellen. Mentale kracht is een moetje, ook voor schrijvers. Je kent die kreten wel uit de sport:

  • “Je wint de wedstrijd in je hoofd”
  • “We zijn er in blijven geloven” (Virgil van Dijk na de wedstrijd Nederland – Noord-Ierland met twee doelpunten in blessuretijd)
  • “Zij zakte mentaal door het ijs” (Jana Novotna in de Wimbledon finale van 1993 tegen Steffi Graf die een 4 – 1 en 40 – 30 achterstand in de derde set goedmaakt).

Mentale fitheid en training mogen hun oorsprong hebben in de sport, ook schrijvers kunnen er hun voordeel mee doen. Het gaat om concentratie, doelen bereiken en negatieve overtuigingen en zelftwijfel de deur uit schoppen.

Mentale training omvat het overdenken van je gedrag en gevoel, maar ook de juiste planning en formulering van doelen (SMART-methode). Mentale training zorgt ervoor dat je je doelen makkelijker bereikt en het houdt je langer gemotiveerd.

Doelen stellen, strategie, planning, motivatie en “vooral doorgaan” zijn enkele van de grootste uitdagingen van de schrijver. De strategieën en technieken van mentale training kunnen een grote hulp zijn voor auteurs bij hun boekprojecten.

Krijg de grootste uitdagingen onder de knie

De meeste schrijvers, zeker als het je eerste boek is, hebben twee grote uitdagingen.

1. Ontbrekende kennis

  • Hoe plan ik mijn boekproject?
  • Heb ik marktonderzoek nodig?
  • Wat is een goede structuur ?
  • Hoe kan ik mijn boek succesvol publiceren en op de markt brengen?
  • Waar moet ik op letten bij het schrijven van een boek? Enzovoort.

Deze uitdagingen krijg je onder de knie door kennis te vergaren. Binnen de Masterclass Schrijven 2.0 is heel veel kennis beschikbaar, inclusief tips van andere schrijvers.

2. Tijd zoeken om te schrijven en vooral te blijven doorgaan

Moeilijker onder controle te krijgen is de tweede uitdaging: de tijd vinden om te schrijven en te blijven doorgaan met schrijven. Ook hier ligt de oplossing voor een deel bij de Leergang: schrijvers stimuleren elkaar om te blijven doorschrijven.

Verzink niet in “trivia”

“Even” de mails lezen en beantwoorden. De was in de machine gooien. Naar het postkantoor, Facebook en Twitter checken en ineens is het middag en staat er nog geen letter op het scherm (of op papier).

Maak er een gewoonte van om elke dag (of elke week) tijd in te plannen om te schrijven. Bepaal van wanneer tot wanneer en hoe lang.

Stephen King schrijft elke dag minimaal 2500 woorden. Soms kost hem dat een uur of twee, andere dagen zit hij van 10 tot 4 te worstelen. Trivia zijn niet triviaal, maar ze verhinderen de uitvoering van grotere plannen.

Sloop tijdvreters en energiedieven uit je leven

In je productieve uren mag je eigenlijk geen tijd vrijmaken voor telefoontjes van familieleden en vrienden die tijdens het rijden willen babbelen, ergens over willen zeuren, of die de roddelmolen willen opwarmen.

Hetzelfde geldt voor Facebook en andere mediaplatforms. Je hebt later tijd genoeg voor deze dingen. Ze hebben de slechte gewoonte om schijnbaar moeiteloos waardevolle energie en tijd in te pikken. Tijd en energie die je kunt gebruiken om te schrijven. Als je toch het net op wilt: kijk in Wryter voor inspiratie.

Een boek schrijven is een monsterproject

Je plant, schrijft, bewerkt en verkoopt het; vaak maandenlang. Een boek schrijven is een monsterproject en het geheim bij grote projecten zit in de juiste planning en de stapel werk in hapklare brokken indelen: overzichtelijk beheersbare fasen, stappen, doelen en tussentijdse doelen. Zo zie je succes relatief snel en is het meetbaar.

Planning en controle

Met de volgende 6 stappen kun je een planning maken en uitvoeren.

Stap 1: Analyseer de stand van zaken

  • Hoe ziet de huidige situatie eruit?
  • Wat wil je gaan doen?
  • Waarom wil je dat doen?

Stap 2: Formuleer je doel met de SMART-formule

SMART staat voor:

S – Specifiek (duidelijk en nauwkeurig geformuleerd)

M – Meetbaar (om te meten of je je doel bereikt)

A – Actiegericht (je moet aan de slag om je doel te bereiken)

R – Realistisch (een doel kan optimistisch zijn, maar het moet ook realistisch zijn)

T – Termijn (elk doel hoort gepland te zijn)

Stap 3: Planning

  • Wat is je eerste actie? (Actieplan)
  • Wat heb ik wanneer nodig? (Schema)

Stap 4: Uitvoering

Voer de fasen en tussentijdse doelen uit je tijd- en actieplan stap voor stap uit.

Stap 5: Controle

Controleer regelmatig je geplande tussentijdse doelen. Evalueer of je ze gehaald hebt. Meet je (deel)succes.

Stap 6: Ontspan en vier

Als je een doel bereikt, vier het dan en ontspan. Dat hoort er ook bij. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen prestatie en ontspanning, tussen werk en vrije tijd. Dit geeft nieuwe motivatie, energie en kracht voor de volgende stap onderweg naar je bestseller, of nog beter, je everseller.

Waarom heb je SMART-doelen nodig?

Ik wil nog even doorgaan over SMART-doelen. Waarom moet je daarover nadenken? Om jezelf het schrijfleven makkelijker te maken. Om jezelf te blijven motiveren. Je kans op publicatie te vergroten. Schrijffit te blijven.

Met SMART doe je jezelf een groot plezier:

  1. Je hebt een duidelijk doel
  2. Je weet welke bronnen je nodig hebt en wanneer je ze moet gebruiken
  3. Het zorgt voor focus en motivatie: je weet wat je wilt bereiken
  4. Je overwint twijfel en andere schrijfhindernissen makkelijker. Met andere woorden: het helpt je schrijffit te blijven
  5. Je succes is makkelijker te herkennen dus kun je vaker een feestje vieren

Als schrijver kun je het vage doel van “ik ga een boek schrijven” omzetten in een SMART-doel:

  • Specifiek – Wat voor boek? Roman, Thriller, Zakelijk, Fantasy, Literair? Hoeveel woorden? Bijvoorbeeld: “Een roman van 65.000 woorden”.
  • Meetbaar – Hoe vaak en hoe lang? Elke zaterdag- en zondagmorgen één uur.
  • Actie – wie? Ik, in mijn eentje.
  • Realistisch – Is het mogelijk om elke zaterdagmorgen en zondagmorgen een uur te schrijven aan mijn boek? Ja, want de rest van de familie slaapt dan nog.
  • Termijn – Wanneer? Beide dagen van het weekend tussen 7.00 – 8.00 uur.

Je SMART-doel voor je boek ziet er dan zo uit: “Ik schrijf elke zaterdag- en zondagmorgen tussen 7 en 8 aan mijn roman van 65.000 woorden”.

Je hebt je doel duidelijk geformuleerd, het is meetbaar en er is een planning. Je “Monsterproject boek” is concreet en overzichtelijk. Het is veel minder onoverwinbaar dan het doel “een boek schrijven”.

Tips tegen motivatiedipjes en zelftwijfel

Angsten, twijfel aan jezelf en negatieve overtuigingen kunnen grote obstakels zijn onderweg naar je doel.

  • Ontdek de angsten die je blokkeren, de twijfels over jezelf en / of negatieve overtuigingen en los ze op. Dit geeft je als schrijver toegang tot je complete potentieel aan middelen en creativiteit.
  • Maak een motivatiebord met overtuigende antwoorden op waarom je wilt schrijven. Waarom jouw boek er moet komen. Hang het op zodat je het meerdere keren per dag ziet. Een motivatiebord bevat je “waarom” in teksten, citaten, gezegden en afbeeldingen.
  • Neem regelmatig pauze en zoek rust. Ga bijvoorbeeld met je laptop in een park zitten in plaats van in de drukte.
  • Focus en concentreer je dagelijks op je doelen door ze te visualiseren.
  • Je kunt jezelf motiveren met een mantra. Bijvoorbeeld: “Ik ben dol op schrijven!”, “Ik kan alles doen wat ik wil!”, “Mijn succes ligt in mijn handen!”
  • Maak van schrijven je nieuwe gewoonte door een uur per dag te schrijven. Of het je nu gemakkelijk afgaat of niet. Als je het minstens één keer per dag gedurende 30 dagen doet, wordt het een gewoonte. Schrijven wordt gemakkelijk.

Stap uit je comfortzone

We doen graag waar we goed in zijn en proberen nieuwe dingen te vermijden omdat nieuwe dingen in het begin vaak moeilijk zijn. Maar, wie altijd doet wat hij al kan, blijft altijd wat hij al was. Aldus Henry Ford.

Als je loodgieter bent en nu ineens wilt gaan schrijven, hou er dan rekening mee dat je in eerste instantie misschien een betere loodgieter bent dan schrijver.

Je lijf reageert op nieuwe dingen met ongemak en onbehagen. Je wilt gelijk stoppen om dit te voorkomen. Het is een normale reactie van je zenuwstelsel. Maar als je je comfortzone niet wil verlaten, als je geen nieuwe dingen wilt leren, of nieuwe manieren wilt ontwikkelen om een doel te bereiken, stel je jezelf een grens.

Maar als je het niet probeert, als je niet uit je comfortzone klimt, zul je altijd een goede loodgieter blijven en nooit een goede schrijver worden.

Is dat eng? Misschien wel. Vergeet niet dat iedereen zo is begonnen. Ook J.K. Rowling, Saskia Noort, Stephen King en Harry Mulisch. King schreef “Carrie” zittend op de wasmachine in de wasserette. Toen hij klaar was vond hij het zo slecht dat hij het weggegooid heeft. Zijn vrouw heeft het uit de vuilnisbak gevist en opgestuurd en zie, een van de best verkopende schrijvers van de laatste 50 jaar debuteerde.
Alles kan!

Zelf uitgeven

Na meer dan 20 miljoen boeken in 22 talen te hebben verkocht, koos Lindsay McKenna het pad van zelf uitgeven.

Lindsay McKenna – het pseudoniem van auteur Eileen Nauman – schrijft sinds 1981 romantische verhalen. Ze heeft meer dan 20 miljoen boeken in 22 talen verkocht en heeft meerdere New York Times bestsellers geschreven.

Vorig jaar koos ze ervoor om haar uitgever, Harlequin, te verlaten en in plaats daarvan haar boeken in eigen beheer te publiceren. Ze zegt er het volgende over: ‘Mijn uitgever weigerde me hogere royalty’s voor e-boeken te betalen, ondanks dat ik in dertig jaar tijd miljoenen bestsellers heb geproduceerd.

Ik ontving netto 25 procent en vroeg om een hoger percentage. Volgens hen was dat onmogelijk. Ik zei: “Dit is onmogelijk voor mij en liep weg. Ik ben het zat om niet eerlijk betaald te worden voor wat ik op tafel leg. Er moet meer dankbaarheid, respect en financiële eerlijkheid zijn van uitgevers tegenover hun auteurs. Schrijven mag geen slavenarbeid zijn.”

De leercurve voor het verkopen van e-books is moeilijk. “Als ik geen vrienden had gehad die zelf publiceren en die me hielpen bij het vinden van mijn weg in deze nieuwe wereld, zou ik niet zo succesvol zijn als ik nu ben. Er is geen handleiding voor het verkopen van e-books. Als je de pech hebt om in een kuil te verzanden, kan het je carrière in een oogwenk slopen.”

Pas op voor het veranderen van wat en hoe je schreef als auteur bij een uitgever. Je hebt fans die van je boeken houden zoals ze nu zijn. “Ik heb verhalen gehoord over auteurs die besloten hun stijl, type boek of publiek te veranderen. Ze hebben daardoor veel van hun lezers verloren. Als je lezers verliest, verlies je omzet en als je zelf uitgeeft kun je je maandelijkse rekeningen niet betalen.”

Blijf dus schrijven wat voor jou heeft gewerkt en zet het gewoon over van de traditionele uitgeverswereld naar zelf publiceren.

“Ik heb niets veranderd aan mijn stijl, onderwerp of beoogd publiek. Betrouwbaarheid is veiligheid voor mijn lezers. Ik wil dat ze weten dat ze van beide bronnen dezelfde spannende, romantische verhalen krijgen.”

7 Stappen om van een notoire uitsteller een productieve schrijver te worden

Is 2022 het jaar waarin je aan je boek gaat werken als nooit tevoren? Nu is januari half om en je hebt nog niets gedaan. Je hebt zo lang gewacht met beginnen dat je er niet meer op vertrouwt dat je zult beginnen. Laat staan eindigen. Je bent een notoire uitsteller.

Het is ontmoedigend om vast te zitten en te beseffen dat je je boek misschien nooit afschrijft. Je moet over de drempel om auteur te worden. Zou je geloven dat ik ook worstel met uitstelgedrag?

Echt waar.

Dus hoe kan het dat ik al die honderden pagina’s, blogs, websites en verhalen heb kunnen schrijven? Ik heb geleerd hoe ik uitstelgedrag kan beheersen. Wryter en de Leergang Schrijven 2.0 kan jou daarbij ook helpen.

Het geheim van het tackelen van uitstelgedrag

Eerlijk gezegd? Ik plan het. Je leest het goed.

Stop met piekeren, lig er niet van wakker, laat het niet meer aan je knagen. Probeer uitstelgedrag niet te verslaan of te vermijden. Dat maakt het alleen maar erger. Verwacht het, plan het en plan het in en weet dat terwijl je uitstelt, je onderbewustzijn aan je boek werkt.

De heilige deadline is belangrijk voor de notoire uitsteller.

Stel jezelf eerst een deadline. Bepaal daarna een realistisch aantal woorden dat je elke dag moet schrijven om je deadline te halen. Dat kan betekenen dat je slechts één pagina per dag schrijft en dat is prima. Onthoud alleen dat je deadline heilig is. Dat is de sleutel.

Ik kan hier en daar een paar dagen schrijven missen. Dat betekent dat het aantal woorden dat ik op andere dagen moet schrijven, verdubbelt of verdrievoudigt om mijn heilige deadline te behouden.

Ik zal uitstellen, dat is een feit. Maar ik ga me er niet druk over maken, omdat ik het heb gepland en weet dat mijn onderbewustzijn werkt. Ik vertik het echter om mijn heilige deadline te missen.

Dat is het voorbehoud: verzeil niet in de omstandigheid dat je meer woorden per dag moet schrijven dan je aankunt.

Zo tackle je notoir uitstelgedrag.

Ik heb geen tijd om mijn boek te schrijven

Feit is dat we allemaal tijd vrijmaken voor wat we echt willen doen.

  • Je mist je favoriete tv-programma’s en films niet.
  • Uitgaan met vrienden blijft belangrijk.
  • Je haalt dat concert of feest.
  • Maar als het erop aankomt om achter het toetsenbord te zitten en je echte droom te verwezenlijken, zeg je: “Ik heb geen tijd.”

De waarheid is dat als je dit boek niet schrijft, je gaat leven met iets dat veel meer pijn gaat doen dan het missen van een tv-show of een feestje: de komende jaren ga je je afvragen hoe je leven eruit had kunnen zien als je je boek had geschreven.

Dus waarom zou je er niet alles aan doen om die toekomst te veranderen? Wryter helpt je op je reis van schrijver naar auteur, zodat je het leven kunt leiden dat je wilt leven.

De 7 stappen om als notoire uitsteller een productievere schrijver te worden

Je zult geen tijd vinden om te schrijven. Je moet tijd maken. Dat betekent dat je dingen uit je schema moet schrappen. Goede dingen zullen plaats moeten maken voor betere dingen.

  • Maak ruimte in je planning voor minimaal 3 uur niet-onderhandelbare schrijftijd per week.
  • Verschijn zonder mankeren achter je toetsenbord.
  • Plan uitstelgedrag in.
  • Ontspan en slaap goed, wetende dat je onderbewustzijn aan je roman werkt, zelfs als je een notoire uitsteller bent.
  • Pas zo nodig je aantal woorden per dag aan en laat het aantal nooit je maximale capaciteit overschrijden.
  • Houd je deadline heilig.
  • Begin wanneer het echt moet en geniet van wat je onderbewustzijn onthult.

De 7 doodzonden

Vaak zie je dezelfde fouten terug die goede verhalen ervan weerhouden om geweldig te zijn. Daar is een reden voor: schrijven is moeilijk, vooral als je niet weet wat je moet vermijden. Daarom deel ik de Zeven Doodzonden van een Boek Schrijven met je. Zo kun jij ze vermijden en een sterk verhaal schrijven waar je trots op kunt zijn.

Zonde 1: Aarzelend beginnen

Eerste indrukken zijn alles, dus wat bedoel ik met aarzelend beginnen als het gaat om schrijven?

Alles wat het echte begin van je verhaal vertraagt. Het is jouw taak om vol gas te beginnen, niet om pagina’s te besteden aan het beschrijven van de omgeving of het lossen van een vrachtwagen met achtergrondverhalen.

Stort in plaats daarvan je hoofdpersoon zo snel mogelijk in de meest vreselijke problemen.

Begrijp me goed, je hoeft niet vol gas in de actiemodus te schieten op de eerste pagina. Je hoeft niet te beginnen met een schietpartij of een achtervolging – tenzij dat bij je genre past.

Begin wel In Medias Res – Latijn voor ‘In het Midden der Dingen’. Hoewel het niet – noodzakelijkerwijs – je held hoeft te zijn die die vastgebonden op de rails ligt terwijl er een trein aankomt, moet er iets gebeuren.

Je kunt je de vreselijke moeite besparen totdat je een paar subtiele aanwijzingen hebt geplant die je hoofdpersoon personaliseren, wacht niet te lang om je Held in de meest hachelijke situatie te storten.

Voor een gezellige romance zou het vreselijke probleem kunnen zijn dat een Heldin moet kiezen tussen twee ogenschijnlijk gelijke vrijers. Voor een thriller is het misschien een situatie van leven en dood. Zorg ervoor dat de inzet groot genoeg is om een hele roman te rechtvaardigen.

Zeg ik dat dat je het weer of de personages of de setting niet in het eerste hoofdstuk moet beschrijven? Nee. Ik zeg dat je die bij de actie moet invoegen. Maak van beschrijving geen apart element. Dat zou aarzeling betekenen.

Zonde 2: Een vlekkeloze hoofdpersoon

Wat is de grootste fout van je hoofdpersoon? Hoewel hij fundamenteel sympathiek zou moeten zijn, is een perfect karakter voor lezers onmogelijk om aan te relateren.

Hij heeft misschien een hart van goud, maar ook een pesthumeur. Hij is misschien scherp als een fileermes, maar bang om zich te binden. Gebreken zijn menselijk, wat zorgt voor interessantere karakter die de lezer meer boeien. Bovendien heb je ze nodig voor een bevredigend plot.

Bestsellerschrijver Dean Koontz suggereert een klassieke verhaalstructuur dat een gebrekkig, menselijk personage nodig heeft om succesvol te zijn. Hij zegt: Stort je hoofdpersoon zo snel mogelijk in vreselijke problemen. Zorg dat alles wat je personage doet om uit die problemen te raken, het alleen maar erger maakt. Totdat de situatie hopeloos lijkt. Ten slotte gebruikt je Held alles wat hij heeft geleerd om tegen alle verwachtingen toch in te slagen.

Zonde 3 van de zeven doodzonden: Van perspectief wisselen

Suzan Jansen glipte het college Moderne Geschiedenis in, zoals gewoonlijk te laat, en hoopte dat professor Woudstra niet zoals gebruikelijk naar haar zou fronsen. Hij vroeg zich af of ze ooit op tijd zou komen.

Zie je de perspectieffout? We zitten in Suzans hoofd, en boem, we zitten in het hoofd van de professor. Dat is een perspectiefwisseling en het is een hoofdzonde.

Toegegeven, veel beroemde auteurs schreven op deze manier. In de huidige markt zal een verkeerde perspectiefwisseling er waarschijnlijk toe leiden dat een agent of een acquirerend redacteur je manuscript afwijst.

De regel? Eén perspectiefpersonage per scène. Het zou het personage moeten zijn met het meeste op het spel in de scène. Dat is je camera. We zien in deze scène alles vanuit zijn of haar zintuigen en geest.

Dus, hoe leren we iets over de andere personages – zoals professor Woudstra? Door wat hij doet of zegt. Laat hem bijvoorbeeld zeggen: “Ik ben blij dat u ons in uw drukke agenda kunt inpassen, juffrouw Jansen. Er is iets te zeggen voor uw consistentie.”

We ervaren de gedachten van professor Woudstra vanuit Suzans perspectief door wat ze hoort. Meld je aan voor onze revolutionaire en unieke Leergang Schrijven 2.0. Onder begeleiding van Marlen Visser volg je de Reis van de Held en schrijf je de eerste versie van je boek.

Zonde 4: Karikaturen creëren in plaats van karakters

Psycholoog Abraham Maslow (die van de Maslow Pyramide) geloofde dat aan bepaalde universele menselijke behoeften moet worden voldaan wil iedereen tevreden en gemotiveerd zijn om aan hun andere behoeften te voldoen.

  • Fysiek: voedsel, water, slaap, onderdak en kleding. Als iemands energie volledig wordt besteed aan overleven, wordt zijn focus op iets anders verminderd.
  • Veiligheid: zodra aan fysieke behoeften is voldaan, wordt veiligheid essentieel: persoonlijk, financieel, emotioneel en fysiek.
  • Sociaal: het verlangen naar liefde en acceptatie kan worden bevredigd door familie, vrienden en intieme relaties.
  • Zelfrespect: zodra aan deze behoefte is voldaan, groeit het verlangen om iets groters te bereiken.
  • Zelfverwezenlijking: zodra aan onze basisbehoeften is voldaan en we ons psychologisch comfortabel voelen, willen we het doel bereiken waarvoor we zijn gemaakt.

Bouw je personages met realistische, geloofwaardige drijfveren. Voorbeelden van interne drijfveren zijn onder andere angst, eer en liefde. Voorbeelden van externe motivaties kunnen zijn: Overleving en Geld.

Dit is allerminst een uitputtende opsomming. Het is aan jou om je personages zo te schrijven dat ze herkenbaar worden voor lezers.

Zonde 5: Weigeren jezelf rigoureus te redigeren

Onderscheid jezelf van de concurrentie door je manuscript meedogenloos te bewerken voordat je het naar uitgevers of literair agenten stuurt.

Een uitgever zal het zeker opnieuw redigeren, maar als je nog niet alles hebt gedaan wat je kunt, zien ze dat het meer werk vereist dan ze zich kunnen (of willen) veroorloven.

Negen tips voor kritische zelfredactie

  1. Ontwikkel een olifantshuid. Of doe in elk geval alsof je die hebt. Het is niet makkelijk. Luister naar andere schrijvers, leden van je kritiekgroep, professionals – zelfs je gevoel. Vertrouw op je instinct en wees bereid om je werk aan te passen.
  2. Kies het normale woord boven het stompzinnige. Als je in de verleiding komt om te pronken met je vocabulaire of een mooie zinswending, denk dan eerst aan de lezer en houd je Content Koning. Dring je niet op en geef de boodschap die je wilt overbrengen voorrang.
  3. Vermijd het verzwakken van werkwoorden. Zoals een beetje glimlachen, bijna lachen, een beetje fronsen, enz. Ze verzwakken je proza.
  4. Respecteer de intelligentie van je lezer. Je hoeft niet te schrijven: “Ze liepen door de open deur en gingen tegenover elkaar op stoelen zitten.” Als ze naar binnen liepen en gingen zitten, mag de lezer aannemen dat de deur open was en – tenzij anders verteld – dat er stoelen stonden. Dus je kunt schrijven: “Ze liepen naar binnen en gingen tegenover elkaar zitten.” Dit is een van de belangrijke doodzonden.
  5. Vermijd te vertellen wat er niet gebeurt. Je hoeft niet te schrijven: “Hij heeft niet gereageerd”, of “Ze heeft niets gezegd”, of “De overvolle kamer werd nooit stil”. Als je niet zegt dat deze dingen zijn gebeurd, zal de lezer aannemen dat dit niet het geval is.
    Vermijd clichés. En niet alleen woorden en zinnen. Er zijn ook clichématige situaties, zoals je verhaal beginnen met de hoofdpersoon die wakker wordt door een wekker; een personage zichzelf laten beschrijven terwijl ze in een passpiegel kijkt; toekomstige geliefden die elkaar letterlijk tegen het lijf lopen bij de eerste ontmoeting (Anna Scott en William Thacker in Notting Hill, al is dat niet hun eerste ontmoeting). Deze zijn tot vervelens toe gedaan.
  6. Weersta de drang om uit te leggen. Als Marianne op de tafel beukt en scheldwoorden gebruikt, hoef je de lezer niet uit te leggen dat ze kwaad is. Als Kees zegt dat ze het kan, weten we dat hij bemoedigend is. Dat hoef je niet uit te leggen.
  7. Vermijd subtiele dubbelingen. “Ze knikte instemmend”. Het laatste woord kun je schrappen. Wat zou ze anders knikken dan haar hoofd? En als ze knikt, hoeven we niet te lezen dat ze het ermee eens is.

Zonde 6: Denken dat je een gearriveerde schrijver bent

Echte meesters in hun vak weten dat ze altijd manieren kunnen vinden om te verbeteren.

Zoek een kritiekgroep of schrijfvrienden die brutaal eerlijk tegen je zijn. Je wordt een betere schrijver als je verantwoordelijk wordt gehouden, niet mag stoppen en aangemoedigd wordt dat je niet alleen staat.

Eén waarschuwing: zorg ervoor dat ten minste één persoon, bij voorkeur de leider, ervaring heeft met schrijven en deze business begrijpt. Met een groep van alleen beginners riskeer je dat de blinde de lamme leidt.

Leer de elementen van stijl en blijf ze herhalen. Een leven lang leren is een moetje. Wat dat betreft: Lees meer. Als je een fervent lezer wordt, word je een betere schrijver.

Lees minstens 200 titels in een genre voordat je erin probeert te schrijven. Je leert snel wat werkt en wat niet en welke conventies en verwachtingen er zijn.

Meld je aan voor onze revolutionaire en unieke Leergang Schrijven 2.0. Onder begeleiding van Marlen Visser volg je de Reis van de Held en schrijf je de eerste versie van je boek.

Zonde 7: Denken dat je dit alleen kunt

Wees niet de schrijver die zijn tijd besteedt aan het bewijzen dat hij precies weet wat hij doet. Zorg dat je de schrijver bent die leert van de experts.

Schrijvers die leren, zijn schrijvers die groeien.

De beste manier om te falen als schrijver is door je tijd te besteden aan het bewijzen dat je weet wat je doet in plaats van te leren van de mensen om je heen. Ga schrijven. En heb plezier.

Je boek publiceren is spannend en een ego-boost, maar dat is niet het punt van schrijven. Het eigenlijke schrijven is waar het allemaal om draait. De dagelijkse vreugde om op een blanco pagina te beginnen en iets moois, grappigs, hartverscheurends of zelfs gewoon blah uit je vingertoppen te laten stromen. Dat geeft je het gevoel van prestatie in een voltooid project.

Schrijven is ook plannen. Kom opdagen voor de ontmoeting met jezelf en zet je woorden op de pagina. Het maakt niet uit of die woorden goed of slecht zijn. Waarschijnlijk zijn ze in de eerste fase niet heel erg goed. Dat is oké, want je kunt ze beter maken als je gaat herschrijven. Een blanco pagina kun je niet herschrijven, dus zet je kont in de stoel en schrijf!

De oplossing voor alle Zeven Hoofdzonden

Maar stop hier vooral niet met advies inwinnen. Zoek een mentor. Laat je begeleiden door iemand die heeft gedaan wat jij wilt doen. Meld je aan voor onze Leergang Schrijven 2.0. Het is een noodzakelijke stap in je schrijfcarrière. Het grootste voordeel van een mentor is dat je je niet alleen voelt op deze reis. Dit is waarom ik de passie preek en je mijn beste advies doorgeef om je boek af te maken.

Laatste update 9 May 2022 door Edwin

Dood en Wederopstanding – Week 11 van de Reis van de Held

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *