Contentklassiekers zijn als de schildpad die het in de fabel opneemt tegen de haas: langzaam en stabiel. Hier volgen de essenties.

Essenties

Maak voldoende tijd vrij voor onderzoek en planning. Contentklassiekers moeten waardevol zijn om het op het web te “maken”. Een vlijmscherpe focus en het citeren van veel bronnen via links helpt bij de onderbouwing van je zaak of blog (en je zoekmachine-waarde). Neem de tijd. Zet een stabiele basis op voordat je begint te schrijven.

Ten tweede, realiseer je dat je schrijfproces langer kan duren dan normaal. Om van een blog, of een pagina, een klassieker te maken, moet je tijd vrijmaken voor onderzoek. Je werkt aan lange blogs en die kosten meer tijd om te produceren. Misschien moet je meerdere concepten doorlopen, of meer tijd besteden aan het polijsten en bewerken om zeker te zijn dat je blog of artikel van topkwaliteit is. Pas je verwachtingen aan over het aantal contentklassiekers dat je kunt publiceren.

Hoogstwaarschijnlijk kun je slechts af en toe een contentklassieker produceren, tenzij je fulltime professioneel schrijver bent zonder andere verplichtingen (was het maar waar!). Voor de productieve schrijvers onder ons kan twee tot drie keer per week haalbaar zijn. Voor de rest kan dat variëren van een keer per week tot een keer per maand. Sla jezelf niet voor je kop als minder produceert dan normaal. Wat je mist in kwantiteit, maak je goed in superieure kwaliteit.

Ten derde, vergeet niet alles uit je content te persen door hergebruik. Contentklassiekers zijn een investering in zoektijd en schrijftijd. Als je je content niet hergebruikt in meerdere media, race je nog steeds mee in het hamsterwiel van de contentcreatie.

Tot slot, wees geduldig. Het kost tijd om de echte resultaten van klassiekers te zien, vooral als je net begint. Je haalt bijna zeker de cijfers van de trendy virale content niet, zelfs niet als je je blog zoals gewoonlijk promoot.

Na weken en maanden zul je pas de vruchten plukken. Je krijgt meer traffic via je blog en door het hergebruik van je content. Naarmate je meer volgers krijgt, verspreiden je klassiekers zich vanzelf. Uiteindelijk wordt het een zichzelf versterkende lus die een loyale basis van fans opbouwt. Het enige wat je hoeft doen om het vliegwiel draaiende te houden is nieuwe contentklassiekers schrijven.

De klassieker checklist

Er is veel om in de gaten te houden bij het schrijven van contentklassiekers. Daarom krijg je hierbij een snelle checklist:

  1. Bepaal de frequentie van je contentklassiekers. Hou bij hoe vaak je ze al publiceert. Hou rekening met een langere schrijftijd.
  2. Denk erover na of je ze zelf wilt schrijven of dat je het schrijven gaat uitbesteden.
  3. Plan je proces. Plan je hele schrijfproces (van onderzoek tot publicatie op je blog of website).
  4. Begin met onderzoek om te bepalen wat een goed onderwerp is voor een klassieker.
  5. Onderzoek hoe andere schrijvers contentklassiekers schrijven.
  6. Schrijf, bewerk, knutsel. Dit is de jus bij contentklassiekers. Ze zijn als elk ander schrijfproject, alleen met meer diepgang.
  7. Markeer de contentklassiekers op je website als ‘cornerstone content’.
  8. Publiceer en promoot. Druk op de publicatieknop. Wek interesse op door ze te promoten bij je huidige volgers. Zet ze bijvoorbeeld op Linkedin. Dit vergroot je autoriteit.
  9. Hergebruik en nogmaals promoten. Transformeer de inhoud naar andere platforms en blijf promoten.

Herhaal deze stappen voor elke contentklassieker en wacht tot de kansen komen. Na verloop van tijd hebt je er een bos vol van waarmee je nieuwe lezers kunt inspireren en verwennen. Dat zijn de essenties.

Essenties bij het schrijven van contentklassiekers
Tagged on:                                                                                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *