Site icon Wryter

Waarom moet je als schrijver contentklassiekers schrijven?

blog schrijven.community 32 contentklassiekers

Contentklassiekers schrijf je omdat je het zat bent om je bezoekersstatistieken van week tot week op en neer te zien stuiteren. Of omdat je blogberichten na een dag of twee stoppen met het binnenhalen van nieuwe lezers. Omdat het voelt alsof je op het hamsterwiel van de contentcreatie mee rent en dat gaat ten koste van waar je eigenlijk mee bezig wilt zijn: schrijven.

Blijf continu relevant

Je content heeft een ‘eeuwig relevant’ label nodig. Content met zo’n label is voor lezers altijd interessant. Het zijn contentklassiekers waar ze nooit genoeg van krijgen. Het is boeren in plaats van jagen. Maar hoe schrijf je contentklassiekers die permanent scoren op het web? Die jou als auteur blijvend op de kaart zetten?

Net als dennennaalden die nooit van kleur veranderen, zijn contentklassiekers het hele jaar door relevant en nuttig. Het zijn langere artikelen waarbij je dieper in een onderwerp duikt. Ze bieden je lezer een rijk perspectief en veel informatie. Over jou, over je boek, of over je schrijfproces. Daarnaast zijn ze goed voor je SEO omdat je ze kunt bestempelen als ‘cornerstone content’. Dit zijn artikelen van 900 woorden of meer die gaan over de belangrijkste onderwerpen op je website.

Lange termijn waarde

Contentklassiekers hebben lange termijn waarde voor je lezers, recensenten en journalisten. Ze blijven nieuwe lezers naar je blog of site trekken voor weken, maanden of zelfs jaren nadat je ze hebt geschreven. En omdat het je lezers zoveel waarde geeft, is het waarschijnlijker dat ze converteren in leden, abonnees, of aanmeldingen voor je maillijst. Heel belangrijk voor schrijvers.

Stabiele content voor zoekmachines

Het is ook stabiele content voor zoekmachines. Contentklassiekers genereren een gestage stroom van verkeer. Daar komt bij dat ze een groot potentieel hebben voor hergebruik in andere media. Met tijdgevoelige content zit je vast aan een bepaalde tijdsperiode om te profiteren van de trend. Dus als je een blog wilt omzetten in een podcast, een Slideshare, een e-book, of iets dergelijks, wordt je tijdspanne voor het maken ervan kleiner. Zo blijf je op het hamsterwiel van de contentcreatie mee rennen.

Hergebruik van contentklassiekers

Contentklassiekers kun je het hergebruiken in zoveel andere indelingen als je wilt en wanneer je wilt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je lezers plotseling hun interesse verliezen. Omdat de informatie constant is, kun je meer tijd besteden aan het bewerken van de inhoud en het verbeteren van de vormgeving en die zorgvuldig afstemmen op het medium dat je wilt gebruiken.

Deze blog is deels als artikel verschenen op Frankwatching.

Waarom moet je als schrijver contentklassiekers schrijven?
Exit mobile version